حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در مرز لبنان و سوریه + فیلم (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۵ پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی زیر آتش حزب‌الله (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید رئیس جمهور از سامانه شبیه‌ساز پل فرماندهی کشتی سازمان ملل: بیش از ۱.۴ میلیون نفر از سودان فرار کرده اند | قحطی در حال نزدیک شدن است لحظه شکار پهپاد آمریکایی بر فراز مأرب یمن + فیلم نفوذ حماس به سرویس‌های جاسوسی اسرائیل بیانیه راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: حج، یک سفر معنوی انسان‌ساز و سرآغاز تحول و تعالی است رئیسی از بندر نوشهر بازدید کرد گلایه امام جمعه موقت تهران از مصوبه مجلس برای تعطیلی شنبه‌ها آیت‌الله علم‌الهدی: سیل اخیر یک بحران غافلگیرکننده بود| ابراز تسلیت به خانواده‌های داغدار مشهد و خراسان رضوی شماره شهدای نوار غزه به ۳۵ هزار و ۳۰۳ تن رسید رئیسی: اقدامات انجام‌شده برای اقتصاد دریامحور در کشور کافی نیست تعیین محل جدید سفارت جمهوری آذربایجان در ایران فرمانده کل ارتش: جهان به دو دوره قبل و بعد از عملیات «وعده صادق» تقسیم شد سفارت رژیم صهیونیستی در استکهلم هدف قرار گرفت روسیه حملات گسترده اوکراین با ده‌ها پهپاد و شهپاد را خنثی کرد گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور با استاندار خراسان رضوی| پیگیری وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان تعطیلی محور‌های گردشگری، تفریحی و بوم‌گردی مشهد تا روز دوشنبه (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سردار تنگسیری: بیگانگان از گذشته، چشم طمع به خلیج فارس دارند

  • کد خبر: ۱۸۵۶۸۳
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۳
سردار تنگسیری: بیگانگان از گذشته، چشم طمع به خلیج فارس دارند
فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به حضور استعمارگران انگلیسی در منطقه خلیج فارس پس از پرتغالی‌ها، تاکید کرد: بیگانگان از دیرباز تاکنون چشم طمع به این منطقه داشته‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در برنامه تلویزیونی ثریا که امشب (یکشنبه، دوم مهرماه) از شبکه اول سیما پخش شد با اشاره به اهمیت موقعیت جزایر سه‌گانه ایرانی (نازعات) در خلیج فارس، گفت: ایران و ۷ کشور در منطقه هستند که خلیج فارس میراث آن‌ها محسوب می‌شود. با نگاه به تاریخ مشاهده می‌کنیم که خلیج فارس از گذشته تاکنون پسوند فارسی و ایرانی داشته است که در اسامی آن به زبان‌های مختلف مشاهده می‌شود.

وی افزود: طولانی‌ترین ساحل در خلیج فارس متعلق به ایران است که یک هزار و ۳۷۵ کیلومتر را شامل می‌شود. کمترین عرض خلیج فارس در تنگه هرمز است از جزیره لارک تا جزیره سلامه و بیشترین عرض آن ۳۸۰ کیلومتر است.

سردار تنگسیری، با اشاره به اهمیت خلیج فارس، بیان کرد: این منطقه یک منطقه حساس است که نه فقط به علت نفت و گاز موجود در منطقه بلکه به دلایل تاریخی نیز اهمیت بسیاری دارد.  

وی ادامه داد: اگر به تاریخ بازگردیم در قرن پانزدهم میلادی یعنی سال ۱۵۰۸ میلادی مشاهده می‌کنیم، پرتغالی‌ها با قایق‌ها و کشتی‌های بادبانی خود از فاصله دور به این منطقه سفر کرده و با مشقت فراوان در ساحل جاسک و مسقط مستقر شده بودند. سپس در جزیره هرمز، بندرعباس و قشم نیز مستقر می‌شوند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه هنگام حمله پرتغالی‌ها به بندرعباس و استقرار در آن هنوز نفت و گاز این منطقه کشف نشده بود، تصریح کرد: آن‌ها به دلیل اهمیت منطقه خلیج فارس در آن مستقر شده بودند و یک قلعه به نام آلوکرک نیز در جزیره هرمز ساخته‌اند.  

وی افزود: پرتغالی‌ها برای ساخت این قلعه سنگ خاصی را از زیر زمین استخراج کرده و آن‌ها را با ساروج به یکدیگر متصل کرده بودند. ساخت این قلعه ۳۵ سال به طول می‌انجامد و پرتقالی‌ها ۱۱۷ سال در این منطقه حضور داشته‌اند.  

سردار تنگسیری با اشاره به حضور استعمارگران انگلیسی در منطقه خلیج فارس پس از پرتغالی‌ها، تاکید کرد: بیگانگان از دیرباز تاکنون چشم طمع به این منطقه داشته‌اند. اکنون هم که منابع نفت و گاز در این منطقه وجود دارد، بیگانگان بیشتر نسبت به منطقه خلیج فارس حریص شده‌اند.

وی ادامه داد: هنگامی که کشتی وارد خلیج فارس می‌شود جزایری که مشاهده می‌کنند به ترتیب لارک، هرمز، قشم، هنگام و تنب بزرگ نام دارند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه، گفت: جزیره تنب بزرگ مانند یک ناو هواپیمابر غرق نشدنی در میانه تنگه هرمز قرار داشته و بر آبراه‌های ورودی و خروجی تنگه هرمز تسلط کامل دارد. در ۸ مایلی تنب بزرگ نیز جزیره تنب کوچک قرار دارد و پس از آن نیز جزیره بوموسی واقع شده است.

وی افزود: جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی در عمیق‌ترین نقطه خلیج فارس واقع شده‌اند. عمق خلیج فارس زیر ۱۰۰ متر است که بیشترین عمق در منطقه بین این سه جزیره است که ۹۹ متر عنوان می‌شود.  

سردار تنگسیری با بیان اینکه جزایر سه‌گانه ایران بهترین صیدگاه ماهی است، گفت: این سه جزیره و به همراه جزایر فارور، سیری و فارورگان (فارور کوچک) بر آبراه‌های ورودی و خروجی تسلط کامل دارند.  

وی ادامه داد: خداوند به ما عنایت کرده و در ساحل خلیج فارس که سمت ایران قرار دارد، بیشترین عمق دیده می‌شود به نحوی که روبروی جزیره کیش منطقه‌ای به نام ارتفاعاتی وجود دارد که لندینگ کرافت می‌تواند در آنجا بیچ کرده و تجهیزات خود را تخلیه کند. اما در ساحل جنوبی خلیج فارس مجبور هستند که از آبراه‌ها وارد شوند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه، اظهار کرد: آب در خلیج فارس به شکل دوار حرکت می‌کند به نحوی که از قسمت شمال آن حرکت خود را آغاز کرده و با گردشی که انجام می‌دهد، رسوبات را در قسمت جنوبی خلیج فارس ته‌نشین می‌کند.  

وی ادامه داد: سکو‌های گازی ما در جزیره سیری قرار دارد، ما در مقابل جزیره هنگام یک سکوی مشترک با عمان داریم که هنگام نام دارد. ما در منطقه بوموسی هم یک سکوی گازی و نفتی به نام مبارک را داریم.

سردار تنگسیری، گفت: جزیره سیری همچنین به تعدادی از میادین نفتی و گازی نیز مرتبط می‌شود که میادین نفتی ایلام و الوند و میدان نفتی امارات نیز به نام فاتح در آنجا قرار دارد. پس از این جزایر، جزایر فارورگان، فارور، کیش، هندورابی و لاوان واقع شده که در مجموع ۱۴ جزیره متعلق به استان هرمزگان است. در استان بوشهر سه جزیره متعلق به ایران است که عبارتند از جزایر فارسی، خارک و خارکو.

وی افزود: دو جزیره نیز به نام‌های دارا و بنه در سد دفاعی خور موسی داریم. در مجموع ۱۹ جزیره در خلیج فارس متعلق به ایران است که بسیار حساس هستند. البته سه جزیره مهم ما در خلیج فارس که همان تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی هستند، بیشترین عمق را دارند که بهترین صیدگاه ما هستند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به موقعیت جغرافیایی خلیج فارس، عنوان کرد: ما در خلیج فارس آب بین المللی نداریم چرا که این منطقه فلات قاره است، فلات قاره ادامه خشکی‌ها یک کشور در زیر آب است که عمق آن کمتر از ۲۰۰ متر باشد که این عدد در خلیج فارس ۹۹ متر است.

وی ادامه داد: کنترل آبراه ورودی به تنگه هرمز بر عهده ما قرار دارد. ما کنترل باند را در قشم راه اندازی کرده‌ایم و این افتخار جمهوری اسلامی ایران است که پس از انقلاب اسلامی این اتفاق رخ داد و نیروی دریایی سپاه این کار را انجام داد. اکنون هم از تمام کشتی‌ها سوال می‌شود و به سوالات پاسخ می‌دهند.سردار تنگسیری با بیان اینکه روزانه ۸۵ فروند شناور از تنگه هرمز عبور می‌کنند که عمدتاً تانکر‌های نفتی هستند، بیان کرد: بیش از ۶۰ درصد نفت جهان از این منطقه خارج می‌شود. خلیج فارس از حیث منابع گاز نیز دومین منطقه گازی جهان است که ما و قطر دارنده منابع گازی این منطقه هستیم.

وی افزود: اگر جزایر متعلق به ایران در خلیج فارس وجود نداشته باشد، ما حیات اقتصادی نخواهیم داشت، این جزایر که حیات ما هستند متعلق به ایران است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در ادامه سخنان خود، گفت: یکی از مظلومیت‌های انقلاب اسلامی این است که وقتی انقلاب کردیم، وزارت جنگ را به وزارت دفاع تبدیل کردیم.  

وی ادامه داد: شما در طول انقلاب اسلامی یک مورد را سراغ ندارید که جمهوری اسلامی یک متر از خاک کشور دیگری را تصاحب کرده باشد، این از افتخارات ماست در صورتی که دشمنان ما علیه انقلاب اسلامی تبلیغات نادرست انجام می‌دهند که مظلومیت انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->